Een site bouwen is één ding, zorgen dat je etalage ook daadwerkelijk bekeken wordt een tweede. Hoe zorg je dat je gaat opvallen op internet?
Mijn klanten zijn vaak beginnende ondernemers, die alleen een etalage willen. Prima!
In 50% van de gevallen lukt het enthousiaste ondernemers om direct genoeg werk te genereren. Hun mond-op-mond reclame werkt dan meestal voor ze. Voor mijn site Wanderweb heb ik bijvoorbeeld tot nu toe nooit iets extra’s gedaan! De reden: toen ik begon had ik geen zeeën van tijd. Ik heb mijn bedrijf bewust langzaam uitgerold. En nu heb ik genoeg werk om me geen zorgen te maken om mijn website. Hetzelfde geldt eigenlijk voor mijn Facebookpagina. Daar heb ik amper volgers (waardoor mensen zich terecht wel eens afvragen of ik er wel of geen verstand van heb).
Op mijn reisblog Wandernan ben ik echter wel heel veel bezig met SEO (search engine optimization). 80% Van mijn bezoekers komt daar inmiddels binnen via ‘organisch zoekverkeer’. Dat wil zeggen, ze zochten en vonden.
En daar hoef ik verder niets meer aan te doen. 10% komt binnen omdat ze mij kennen en zelf www.wandernan.nl intoetsen de overige 10% haal ik binnen via social media. En dat is dus ook direct de reden dat ik zelfs voor Wandernan niet heel actief ben op deze platformen. Mijn ‘baby’ Wandernan kan op eigen benen staan en behalve goede posts blijven schrijven en blijven checken welke posts het goed doen en de minder goede herschrijven of verwijderen hoef ik er niets meer aan te doen.
Als je een relatief nieuwe business begint, of een webshop, dat is het van levensbelang om op te vallen tussen ál die anderen.
Hoe zorg ik dat jij gaat opvallen op internet?
1. De eerste stap is het implementeren van Google Analytics. Een plan maken zonder cijfers is immers als auto rijden met je ogen dicht. Je hebt geen idee waar je heen moet. We willen straks weten wat werkt en niet.
2. Vervolgens doe ik een zoekwoordenonderzoek. Een goede vraag is bijvoorbeeld, als je jouw product of dienst wilt vinden, waar zoek je dan op?
3. Deze zoekwoorden en een paar krachtige synoniemen ga je invoeren in de tekst.
4. Daarnaast gaan we kijken welke online marketing tools we nog meer kunnen inzetten. De keuze valt op LinkedIn, een blogstrategie, Instagram, Insta Stories, Facebook (adverteren), een online nieuwsbrief en/of Pinterest.
Ik raad altijd aan met 1 ding te beginnen, dat eigen te maken en dan de volgende op te starten. Je kunt geen 7 dingen goed kunnen.
Waarom doen we dit? Om bezoekers naar je site te trekken. Hoe meer bezoekers, hoe interessanter je wordt voor de zoekmachines.
Voor elk van online marketing tools heb ik een workshops of coachingsmogelijkheden.
En elke business heeft weer zijn eigen aanpak. Zo heb ik een website gemaakt voor een detacheringsbureau in finance. Zij doen het heel goed door blogs te schrijven en deze te delen in het netwerk op LinkedIn.
Een kledingzaak doet het, met een doelgroep in de leeftijd 40+ erg goed met frisse foto’s van nieuwe outfits op Facebook. Een een sportclub met ongepolijste filmpjes op hetzelfde kanaal. Producten presenteer je mooi op Instagram. Het verhaal achter je bedrijf met Insta stories.
Meer weten over dit pakket? Zie Pick Me! Pick me!
Wil jij weten wat jij kunt doen? Mail mij direct!